Museum voor Communicatie is partner van Social Media Week Rotterdam

Museum presenteert o.a. leenplatform Peerby en notificatiefilosoof Anke Hans

Den Haag, 10 september 2015. Het Museum voor Communicatie neemt als content partner deel aan Social Media Week Rotterdam, die van 14 tot en met 18 september plaatsvindt. Namens het museum spreekt leenplatform Peerby op vrijdag 18 september in het kader van ‘Social & Innovation in Society’. Daarnaast spreekt notificatiefilosoof Anke Hans op uitnodiging van het Museum voor Communicatie. De nieuwe koers van het museum staat zelf ook op de agenda. Social Media Week is een internationaal evenement, waarvan RauwCC de Benelux editie organiseert.

Iedereen is ervaringsdeskundig

Het Museum voor Communicatie is dit jaar voor het eerst partner van Social Media Week Rotterdam en nodigt een aantal inspirerende sprekers uit die aansluiten bij het thema ‘Upwardly mobile: the rise of the connected class’ en het dagthema ‘Social & Innovation in Society’. Het museum stelt kennis, bewustwording en interactie met bezoekers centraal. “Alles is communicatie”, zegt Hoofd Publiekszaken Christel Sohier. “Iedereen is dus ervaringsdeskundige. Vanuit die visie hebben we het museum ‘gekanteld’ en geven we het publiek een podium en aandeel in onze projecten.”

Ook het betrekken van externe experts past binnen deze strategie. Project manager Martin Hoorweg is bij het museum betrokken om publieksparticipatie te implementeren en vertelt tijdens Social Media Week over het nieuwe project ‘Love Is What You Want’.

Andere verhouding tussen buurtbewoners

Een andere spreker die het museum uitnodigt voor Social Media Week is Peerby. Het gratis (uit)leenplatform heeft het traditionele consumptiepatroon gekanteld en is razend populair. “De communicatiemogelijkheden die Peerby biedt hebben niet alleen impact op de economie, maar ook op de verhoudingen tussen buurtbewoners en de sociale cohesie in de maatschappij”, aldus Sohier. “Als Museum voor Communicatie vinden we deze trend heel interessant en brengen we die graag onder de aandacht van een breder publiek.” Hetzelfde geldt voor notificatiefilosoof Anke Hans, die een nieuwe omgang tussen smartphone en gebruiker bepleit.

De presentatie van Peerby vindt plaats op vrijdag 18 september om 10.00 uur. Anke Hans staat geprogrammeerd op vrijdag om 12.00 uur. Martin Hoorweg spreekt op dezelfde dag om 16.00 uur. Voor meer informatie: http://socialmediaweek.org/rotterdam, Twitter: #SMWRdam en @SMWRotterdam. Facebook: /SMWRotterdam.

Over het Museum voor Communicatie In maart 2015 is het startschot gegeven voor een nieuw Museum voor Communicatie. Met een herinrichting en met het on- en offline project Love is What You Want zet het museum de eerste stappen in een nieuw museumconcept. In de komende twee jaar transformeert het museum naar een interactief belevingscentrum waar verleden, heden én de toekomst van communicatie, en de impact ervan op de maatschappij en je eigen wereld, tot leven komen. Het museum zet breed in op samenwerking, publieksparticipatie en programmering van evenementen.

Voor meer informatie: www.loveiswhatyouwant.nl en www.muscom.nl of volg het museum op Twitter: @MusCom_NL, Facebook /MusComNL of via de hashtag #LoveMusCom