Ontmoetingsverhalen, liefdesbrieven en een kijkje in de verliefde hersenen: het Museum voor Communicatie presenteert een ode aan de liefde

Publieksparticipatieproject ‘Love Is What You Want’ opent op 4 september a.s.

Den Haag, 3 september 2015. Het Museum voor Communicatie presenteert vanaf 4 september Love Is What You Want, een participatieproject dat tot stand is gekomen met behulp van publiek en bedrijfsleven. Liefdescommunicatie heeft de afgelopen eeuw een enorme ontwikkeling doorgemaakt, met name door maatschappelijke en technologische veranderingen. Het Museum voor Communicatie toont daarom eeuwenoude liefdesbrieven en recente verhalen van online daters. Ook leren bezoekers over de erotische geheimcode van postzegels en de nuchtere neurowetenschap rondom verliefdheid. Nieuw zijn bovendien de ontmoetingsverhalen van geliefden als onderdeel van de museumcollectie.

Verhalen worden collectiestukken

Het Museum voor Communicatie heeft de afgelopen maanden publiek in binnen- en buitenland opgeroepen verhalen in te sturen over de ontmoeting van hun grote liefde. Deze bijzondere liefdesverhalen maken nu onderdeel uit van de collectie en zijn vanaf 4 september te zien in combinatie met een bijbehorend object, zoals een trouwjurk of barbecue. Bovendien kunnen bezoekers tot eind februari 2016 hun liefdesverhaal ter plekke opnemen in de presentatie. Hierdoor verandert de samenstelling van de tentoonstelling continu. Publieksparticipatie is niet nieuw in de culturele sector, maar de beslissing om publieksverhalen op te nemen in de presentatie en de collectie wel.

“Zoals wij het doen, kan nooit geen kwaad”

Veel mensen vinden hun liefde tegenwoordig online, maar hoe lieten mensen vroeger weten dat ze elkaar leuk vonden? Verliefde stellen konden elkaar natuurlijk liefdesbrieven schrijven. Een mooi voorbeeld uit de 18e eeuw maakt onderdeel uit van de tentoonstelling. Aan het begin van de twintigste eeuw schreven geliefden elkaar bovendien pikante teksten onder de postzegel. Een van deze nooit eerder vertoonde ZOP’s (Zie Onder Postzegel) luidt: “Zoals wij het doen, kan nooit geen kwaad”. Het Museum voor Communicatie bezit een groot aantal bijzondere ZOP’s uit binnen- en buitenland en toont nu een aantal bijzondere, prikkelende exemplaren. Ook de stand van de postzegel had begin vorige eeuw een dubbele betekenis. Als de schrijver de postzegel een kwartslag naar rechts opplakte wist de lezer: “Slechts U behoort mijn hart”.

Geen liefdesbrief, maar

Liefdescommunicatie veranderde pas echt rond de eeuwwisseling door de groeiende populariteit van internet en de mobiele telefoon. Het effect van MSN, SMS en WhatsApp op de liefdesboodschap is enorm. Het populairste woord wereldwijd van 2014 was zelfs een emoticon (een hartje)[1]. Veel liefdesbrieven worden tegenwoordig niet meer geschreven. Reden voor het kunstenaarscollectief The Gallery Presents om in het Museum voor Communicatie een ode aan de liefdesbrief te brengen met exemplaren die zijn vormgegeven door grafische ontwerpers uit binnen- en buitenland.

“Verliefdheid zit tussen je oren”

Een groot deel van dit participatieproject beslaat ontmoetingsverhalen van geliefden uit binnen- en buitenland. Een groot aantal daarvan betreft online ontmoetingen. Hoewel de eerste kennismaking digitaal verloopt, ervoeren ook deze mensen liefde op het eerste gezicht. “Die verliefdheid zit tussen je oren”, zegt neurowetenschapper Gert Holstege in een van zijn videopresentaties voor het museum. “Verliefdheid heeft niks met gevoel te maken, maar met de overleving van de soort en de individu”. Holstege heeft een aantal ontnuchterende tips voor alleenstaanden die op zoek zijn naar een relatie. Het museum voegt daar nog een aantal praktische tips en wetenswaardigheden aan toe.

Love Is What You Want komt tot stand in samenwerking met het publiek, Relatieplanet.nl, NS, RauwCC en Whappbook en is van 4 september 2015 tot en met 28 februari 2016 te zien op de derde en vierde etage van het Museum voor Communicatie.

In maart 2015 is het startschot gegeven voor een nieuw Museum voor Communicatie. Met een herinrichting en met het on- en offline project Love is What You Want zet het museum de eerste stappen in een nieuw museumconcept. In de komende twee jaar transformeert het museum naar een interactief belevingscentrum waar verleden, heden én de toekomst van communicatie, en de impact ervan op de maatschappij en je eigen wereld, tot leven komen. Het museum zet breed in op samenwerking, publieksparticipatie en programmering van evenementen.

Voor meer informatie: www.loveiswhatyouwant.nl en www.muscom.nl

[1] Bron: Global Language Monitor 2014 (Austin, Texas)

Foto links: Ontmoetingsverhalen van (ex-)geliefden en de bijbehorende voorwerpen hangen in het Museum voor Communicatie.

Foto rechts: Het Museum voor Communicatie toont prikkelende liefdesverklaringen verstopt onder postzegels.

Fotograaf: Enith van Tongeren.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie en beeldmateriaal, neemt u contact op met:

Jochem Rotteveel, PR en communicatie

T: 070 – 330 75 18 of 06-10916897